Sådan arbejder vi med sammenhæng – for barnet

”Alle børn skal opleve en helhed i deres liv. Ved overgangen fra et tilbud til et andet, skal barnet og deres forældre opleve, at der samarbejdes om at skabe en tryg og god overgang”


For fritidsinstitutionens børn er følgende mål gældende:

  • Fritidsinstitutionen samarbejder med skolen og andre samarbejdspartnere for at sikre trivsel og helhed i barnets udvikling, dannelse og læring.

  • FritidsInstitutionens børn skal opleve overgange som sammenhængende.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • På akeleje tager vi overgangen fra børnehave til fritidshjem og fra fritidshjem til klub meget alvorligt, forstået på den måde, at vi samarbejder med de andre institutioner om at give vores børn den bedste start på institutionslivet.
  • Overgangen fra børnehave til fritidshjems-livet kan oftest føles overvældende, da de på samme tid også skal forholde sig til skolelivet.
  • Vi samarbejder derfor med de nærtliggende daginstitutioner, og inviterer dem eksempelvis på besøg hos os. Her kan børnene på den måde få muligheden for at snuse til fritidshjemmet.
  • Derudover samarbejder vi også med den tilknyttede klub, så vi er sikre på at overlevering og overgangen bliver den bedst mulige, når de rykker videre til klubben.
  • Det er vigtigt for os at alle børnenes overgang bliver så problemfri som muligt. Især for de børn med særlige behov, hvor et skifte i de kendte rammer til tider kan være svær.